Bedrijven hechten er belang aan dat hun werknemers uniform gekleed zijn. Ongeacht leeftijd, uiterlijk en vaak zelfs geslacht, gaat het erom een consistente uitstraling te creëren die het bedrijf naar buiten toe vertegenwoordigt.
Als het gaat om de kleding van werknemers, hebben bedrijven natuurlijk minder mode en meer representatieve aspecten in gedachten: Werknemers moeten in elke situatie gemakkelijk herkenbaar zijn voor klanten. Dit schept duidelijkheid en een gevoel van transparantie. In het beste geval zorgt een succesvolle huisstijl er zelfs voor dat klanten bepaalde kleurencombinaties automatisch associëren met het betreffende bedrijf en daar een positief gevoel aan overhouden.
Bovendien creëert uniforme bedrijfskleding het gevoel bij een team te horen. Sociale verschillen en persoonlijke en vooral modevoorkeuren blijven privé en in plaats daarvan staat de professionele identiteit op de voorgrond. Dit maakt het gemakkelijker om zich te concentreren op essentiële taken en niet te oordelen over uiterlijkheden.
Een ander belangrijk aspect van uniforme beroepskleding speelt een rol bij beroepen met een autoritaire functie. Dienstpersoneel voor beveiliging en bescherming of politieagenten hebben zeer veel contact met burgers en staan vaker bloot aan uiteenlopende situaties. Daarom hebben zij behoefte aan een uniform dat afstand schept tot de andere partij en tot op zekere hoogte een visuele grens vormt. Met hun uniform vertegenwoordigen zij automatisch een instelling of instantie en kunnen zo persoonlijke stemmingen of tendensen beter op de achtergrond plaatsen.